hittakontrollansvarig.se

Bygglovsprocessen

1. Idé:
Bygglovsprocessen börjar med en idé eller plan för ett byggprojekt. Det kan vara allt från att uppföra ett nytt hus till att genomföra omfattande renoveringar eller ändringar på en befintlig fastighet. Under denna fas identifieras projektets omfattning, syfte och önskade resultat.

2. Ta fram handlingar:
Efter att idén är klar behöver detaljerade handlingar tas fram. Detta inkluderar ritningar, skisser och tekniska specifikationer som tydligt visar hur projektet ska genomföras. Det är viktigt att dessa handlingar är i enlighet med gällande lagar, bestämmelser och eventuella lokala regler. Handlingarnas omfattning beror på vad som skall göras, men skulle kunna vara dessa:

– Ansökningsblankett
– Situationsplan
– Markplaneringsritning
– Planritning
– Fasadritning
– Sektionsritning 
– Nybyggnadskarta

Byggherren väljer även en certifierad kontrollansvarig, som assisterar byggherren genom att bland annat skapa förslag till kontrollplan och säkerställa att samtliga obligatoriska kontroller genomförs

3. Bygglovsanmälan:
Efter att de nödvändiga handlingarna har sammanställts är nästa steg att skicka in en bygglovsanmälan till kommunen. I denna ansökan beskrivs projektets omfattning, syfte och hur det överensstämmer med gällande byggnormer och planbestämmelser. För åtgärder där det är svårt att förutse möjligheterna att erhålla bygglov kan en förhandsbesked begäras för att undvika onödig projektering. Den nödvändiga detaljeringsgraden av handlingarna varierar beroende på omständigheterna, och ibland kan en enkel markering på en karta och en projektbeskrivning vara tillräckligt.

Bygglovshandläggaren granskar noggrant om placeringen, lämpligheten och utformningen stämmer överens med gällande planer och lagar enligt Plan- och bygglagen (PBL). Prövningen inkluderar även bedömningar av tillgänglighet och användbarhet i byggnaden. Om inga avvikelser upptäcks beviljas bygglov. Handläggningstiden för bygglovsärenden skall vara max 10 veckor.

Handlingarna som lämnas in skall redovisas i följande skalor:

1:100 – Planritning, fasadritning, sektionsritning
1:400- Situationsplan samt nybyggnadskarta

4. Beviljat bygglov:
Efter att kommunen har granskat ansökan och handlingarna fattar de beslut om att bevilja eller avslå bygglovet. Vid beviljat bygglov ges grönt ljus för att påbörja projektet inom de ramar och förutsättningar som fastställts i tillståndet. Att beviljas bygglov innebär inte automatiskt rätten att påbörja byggnadsarbetet; för detta krävs alltid ett startbesked. Om det finns anledning att överklaga ett avslag på bygglov, måste överklagandet göras skriftligt inom tre veckor från den dag då man fick ta del av beslutet. Överklagandet riktas till länstyrelsen, men det ska skickas in till den kommun där beslutet togs. Detta markerar den formella processen för överklagande och säkerställer att alla parter informeras och involveras enligt fastställda regler och tidsramar.

5. Tekniskt samråd:
Innan byggprojektet påbörjas hålls ofta ett tekniskt samråd. Detta möte involverar byggherren, entreprenörer och kommunens representanter för att diskutera tekniska aspekter och eventuella justeringar i planen innan arbetet börjar. Ett färdigställandeskydd krävs nästan alltid. 
Efter det tekniska samrådet skickas protokoll från mötet och beslut om kontrollplan till byggherren. Denna dokumentation syftar till att tydligt kommunicera de diskuterade punkterna och de beslut som fattats rörande kontrollplanen, vilket ger byggherren klarhet och ansvar i genomförandet av byggprojektet.

6. Startbesked:
Efter det tekniska samrådet utfärdas ett startbesked av kommunen. Detta intyggar att alla nödvändiga förberedelser har genomförts och att byggprojektet kan påbörjas enligt de godkända planerna. Bygglovet är gällande i 5 år och projektet måste påbörjas inom 2 år från beslutsdatum och avslutas inom 5 år. 
Kontrollansvarig har ansvaret för att följa upp och dokumentera arbetet i enlighet med den fastställda kontrollplanen. Samtidigt åligger det byggherren att säkerställa att det finns en arbetsmiljöplan och att alla gällande lagar, förordningar och regler följs under byggprocessen. Detta fördelade ansvar bidrar till en strukturerad och laglig genomförande av byggprojektet där både kontrollansvarig och byggherren spelar centrala roller för att upprätthålla standarder och säkerhetskrav.

7. Slutsamråd:
När byggprojektet närmar sig sitt slut sker ett slutsamråd, som normalt hålls på byggarbetsplatsen. Till samrådet kallas byggherren samt kontrollansvarig. Detta möte syftar till att granska projektet och säkerställa att allt har utförts i enlighet med bygglovet och de tekniska specifikationerna. Mötet protokollförs av bygglovshandläggaren. 

8. Slutbesked:
Efter det att byggnationen är klar och alla krav har uppfyllts, ges ett slutbesked av kommunen. Detta intyggar att projektet har slutförts i enlighet med beviljat bygglov och att fastigheten nu kan användas i enlighet med de nya förutsättningarna. Slutbeskedet markerar formellt avslutningen av bygglovsprocessen.